Friday, December 30, 2005

Tips till tränare

Då och då blir jag inkallad som expert till större bordtennisföreningar. Man vill ha ett nytt ansikte på någon träning. Mellan jul och nyår har jag varit i mellansverige under en dag då jag hade ett för- och ett eftermiddagspass.

Jag kommer inte att gå in på själva träningen men som vanligt så stod några föräldrar och tyckte för mycket under passen.

Att kunna hantera föräldrar är för de flesta tränare inte helt lätt, det är jag och ledarna på Riget som behärskar det här allra bäst. Här följer ett exempel på en dialog jag hade med en förälder efter ett av passen och som fick denna förälder mer lugn:

-Erik, det är såhär att Johan får alltid spela med sämre spelare.
-Men Johan är ju sämst i gruppen.

Kompakt tystnad.

Tänk på att ta samtalen enbart med föräldern.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Haha iskall kommentar, den skulle jag aldrig våga dra!!!!!!!!!!

3:36 PM  

Post a Comment

<< Home