Tuesday, January 31, 2006

Misstag

Jag fick ett brev idag med en inbjudan att hålla två pass under en dag på ett av Sveriges bordtennisgymnasium. Det som var lustigt med brevet var att det stod att lön utgår enligt traktamente. Jag ringde upp och sa "tror ni att jag äter luft eller är född igår". Han jag pratade med undrade vad jag menade med det och jag berättade om "lönen som utgår enligt traktamente". Han sa att han trodde att det var ett misstag och skulle be kanslisten skicka en ny inbjudan.

13 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hur är träningen egentligen i Köping? Kunde utläsa från tidningen Ljusnan idag följande:

Varför blev det SUIF för er?
- Johan Axelkvist: När jag hade gått ut gymnasiet kände jag att jag behövde sticka. Köping var för dåligt, både träningsmässigt och matchmässigt. Då var SUIF det som låg närmast till hands.

1:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det är väl självklart att man misslyckats med placeringen av RIG:et och följdaktligen blir träningen därefter. Vad är det för tomtar som tränar där? Varför har man ingen connection med Elitserieklubbarna så de åker dit och tränar? Jo för att det är fel, fel och åter fel placering på detta center. Ingen verkar ju vilja gå där. Sen spelar det ingen som helst roll vilka tränare som finns på plats.

Stanislav Gomozkov

1:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

axelkvist tog en del UEM medaljer...bla guld då han gick i köping..
jon persson oxå...(brons)
dan hedlund me om jag minns rätt.
men för att komma upp en nivå så behövde han ju flytta självklart
gomozkov har ingen direkt koll...tanken med ett centra är ju att spelare skall komma dit..och inte behöva åka därifrån

7:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Då vill jag fråga dig följande frågor:

1. Tycker du att Sverige är bra i pingis nu jämfört med tidigare?

2. Fungerar RIG:et bra med tanke på att det inte finns en enda känd spelare som går där idag, i alla fall bland de manliga spelarna? Var det det som var tanken?

3. Är det bra med ett center som ligger helt offside från samtliga elitserieklubbar och ingen åker dit och tränar? Jämför skillnaden med Bröndby i Danmark, det är en naturlig samlingspunkt för de bästa spelarna, har man kass klubbträning några veckor så sticker man bara till centrat för där finns det alltid några att köra med, det är enkelt att ta sig dit eftersom det ligger i anslutning till Köpenhamn. Ser du den kopplingen i Köping?

4. Johan Axelqvist tog medalj men gick han på RIG:et såsom det fungerar idag? Komma upp en nivå skall man göra om man flyttar TILL ett center, inte ifrån.

Jag tror att du missförstår mig, jag håller med om att tanken skall vara att man vill flytta dit och inte därifrån. Men det blev ju inte så i praktiken, det är mest det jag vill påtala. Idén med ett centra är jättebra, det är bara det att det blev helt fel. Samtidigt tycker jag du är väldigt orättvis när du säger att jag inte har någon direkt koll.

Stanislav Gomozkov

9:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Till Stanislav Gomozkov 2...Vet du vem Dan Hedlund eller Hampus Norberg är??..Vilka är kända i svensk pingis som går på gymnasiet om inte dom!?...

11

6:05 PM  
Anonymous Anonymous said...

bäste gomozkov
axelkvist gick på riget då det var klart sämre än idag!
Jag håller med om att Sverige är efter. Detta beror på dåliga klubbar och inte på ett pingisgymnasium (jämför tidigare bt gymnasier)
Danmark har ett fint träningscentra som det tog ca 10 år att bygga upp.
Danmark tog sin senaste UEM medalj år 1999...trots sitt fina centra...
Som jag förstått det så finns det ganska bra sparring i Köping för tillfället.
Är det inte bra med ett centra som komplement till elitserieklubbarna?
Varför producerar inte elitserie klubbarna duktiga spelare? Är inte det en betydligt viktigare fråga?
Att Sverige halkat efter har du helt rätt i men att det skulle bero på ett pingisgymnasium verkar både korkat och långsökt.
Och visst är det så att på tjejsidan så är RIGet rätt bra.
Kända spelare...ja det går väle n hel del kända spelare där.
Varför inte stötta det befintliga RIGet och ta kritiken med ansvariga på förbundet. Gnälla och klaga på nätet känns rätt...b...dvs då har man inte så bra koll.

7:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bästa anomymous!

Danmark vann lag-EM. Danmark hade en spelare i semfinal i VM i Shanghai. Centret i Danmark är inget pingisgymnasium som det i Köping, det är en samlingsplats för de allra bästa.

Jag har aldrig påstått att Sveriges svacka beror på RIG:et eller något pingisgymnasium, var får du det ifrån? Jag ifrågasatte placeringen, att inte de allra bästa spelarna finns där samt att då träningen blir därefter oavsett vilka tränare som arbetar där.

Men ok, jag kanske är helt ute och cyklar, det fungerar kanske jättebra i Köping. RIG:et kan förhoppningsvis även i framtiden då fortsätta producera världsspelare som Hampus Nordberg och Dan Hedlund, och på tjejsidan är det tydligen "rätt bra" och det går även en hel del kända spelare där så allt kanske är frid och fröjd i svensk pingis?? Förutom elitklubbarna då...

Jag har framfört min kritik öppet till förbundet vid ett flertal tillfällen och jag är i allra högsta grad medveten om problematiken i elitklubbarna. Nu vet jag inte hur gamla ni är, men tittar ni på de som spelar i Elitserien så är det få spelare som fostrats från grunden i stora elitklubbar, och så har det varit ganska länge. De flesta kommer från små klubbar där alla resurser satsats på dem och de har kunnat utvecklas innan de slutligen tar steget över till en elitklubb för spel i Elitserien. Förr var den svenska klubbträningen av högsta internationella klass och därför var klubbarna ett bättre alternativ än pingisgymnasierna för många.

Men, så hände något. Runt om i Europa började så länderna att använda sig av center, INSEP i Frankrike och även i Polen var man tidig. Konkurrrensen har hårdnat. Det är här vi är idag. Köping är en god tanke, jag stöttar själva idén med ett center till 100 procent, men då måste det kunna locka våra absolut bästa spelare. Man måste även ha ett tydligt och synligt ledarskap vilket vi inte har idag.

Når man dit och kan verka som komplement och samträna med våra elitserieklubbbar så blir träningskvalitéten därefter. Sverige kan sedermera återta sin position en av världens bästa pingisnationer, för där är man inte idag.


mvh

Stanislav Gomozkov

9:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

herr gomozkov
som jag påpekat tidigare så har du ingen koll.
nu jämför du ett centra med ett pingisgymnasie...hm..
danmark med sverige,,,hm...danmark har en spelare av klass, genom alla tider...och en titel i lag...genom alla tider..att jämföra det med sverige är...typ..okunnigt
håller med dig om mycket men du är uppenbarligen inte insatt i vad som är viktigast och definitivt inte insatt i hur det fungerar. att du sen har mage att dissa några av de spelare som går på riget säger definitivt mer om dig än om dem. tycker att om du nu kan såga dem vid namn så får du framträda med namn själv...annars är det lågt mycket lågt
vad gör du själv för att svensk pingis skall bli bra igen?
(du luktar okunnig pappa lång väg...)

10:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag har inte dissat några spelare. Jag jämför inte ett pingiscentra med ett pingisgymnasium.
Vad gäller jämförelsen Danmark Sverige så är det väl självklart att vi pratar nutid får jag hoppas?? Jag ser framåt och hoppas ju definitivt att vi återtar vår position som världsnation.

För övrigt tycker jag nog att jag i allra högsta grad drar mitt strå till stacken för att vi skall bli bättre men det känns inte intressant att diskutera med någon som tycker att jag har dålig koll.

Vad gäller de nämnda spelarna så har jag all respekt i världen för dem, de är båda mycket duktiga pingisspelare som har all möjlighet i världen att bli riktigt bra.

Men som sagt, eftersom du tycker att jag inte är insatt och vet vad som är viktigast så avslutar jag diskussionen och önskar dig lycka till!

PS. Okunnig pappa är jag inte, såvitt jag vet har jag inga knoddar i alla fall.

Sköt om dig!
Thomas
(SG)

8:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

Snyggt (SG), personligen tycker jag att du diskuterar, rätt.
Men jag håller kanske inte med på allt, (man har ju trots allt egna åsikter.)
Det är därför det är nyttigt att lyssna,skapa en dialog!
Stay in there!!//Värmland

8:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

TänK O M !
Om 10 år så spelar Ängby, Spårvägen, Västerås, Örebro(Safir), Uppsala i elitserien o då är Riget rätt placerat... eller ?

9:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Givetvis!

Det är ju så det skall vara. Samtidigt söker sig de allra bästa juniorerna dit för träning, intagningskraven är relativt höga. Elitserieklubbarna söker sig dit för samträning och det blir en "win-win-situation" för alla tjänar på det.


Det låter mycket bra. Hade man lagt det på västkusten idag hade det varit större chans att det blivit så, med tanke på hur elitklubbarna är spridda idag. LIte problemet är väl att de klubbar som har bäst ungdomsverksamhet geografiskt sett mestadels ligger i Stockholmsområdet och elitklubbarna ligger i södra Sverige. Det skulle vara bra för svensk pingis om både Stockholm och Göteborg hade elitserieklubbbar.

SG

7:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tjena Galgen!

Tack som fan, trist att man blir dissad efter 14 säsonger i Elitserien som en som inte har koll...

Debatt är viktigt, vi måste prata med varandra i pingissverige och bygga upp en gemensam målbild så alla kan dra åt samma håll.

Kul ändå med småknattarnas framfart på UEM!

SG

11:28 AM  

Post a Comment

<< Home