Sunday, April 30, 2006

JSM

Jag fick precis ett telefonsamtal från en på tränarrankingen som är på JSM i Halmstad. Han hade märkt att flera av spelarna i A-slutspelet i P14 har problem att dra raka vägen från forehandhörnet, han sa att det gällde både på underskruv, överskruv och oskruvad boll. Det här beror förmodligen på att svenska tränare generellt håller för låg standard tekniskt sett och att övningarna allför ofta utgår från backhandhörnet. Ett tredje problem är att spelarna inte lär sig limma ordentligt av sina tränare utan själva sitter och experimenterar. Det här gör att många aldrig lär sig att limma med optimal effekt. Ser man t ex på de kinesiska ungdomarna som är på plats under lag-vm så behärskar samtliga tekniken att dra raka vägen från forehandhörnet. Slutligen; samtliga av dessa ungdomar limmar och samtliga är typ 131 klasser (231 på tjejsidan) bättre än våra svenska ungdomar i samma ålder.

15 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kan du vara snäll att beskriva en "optimal" limning?

6:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Är själv på ungdoms sm och har just sätt några helt bedrövliga DJ 17 matcher.. Är det här svensk bordtennis topp???

Däremot så håller F 14 bättre klass.

P 14 är en njutning för ögat med alla härliga bolldueller..
Det taktiska kanske däremot inte är fulländat, Men det är ju inte så konstigt då många av de bästa endast är 11 och 12 år..

Go översjö vilken lirare...

6:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Största liket i pingissverige:Marco Maric

7:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bäste Erik!
Du är saknad av många spelare på Junior-SM i Halmstad. Din kunskap och tekniska blick har efterfrågats av samtliga spelare i tröstturneringen. Här hade du genom din eminenta förmåga kunnat göra storverk.
RIGet är här, var är du?

1:35 PM  
Anonymous Anonymous said...

Han är ju på vm....

1:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bryr sig erik om svensk juniorpingis som är bedrövlig och sjunker vidare.

7:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Här är en som var på sm som inte är med på tränarrankingen...

Jag kan hålla med om att vissa i p 14 hade svårt att dra raka vägen..

Framförallt de vänsterhänta spelarna.

5:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

F14 var nog det sämsta jag sett någonsin!

8:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

jag hörde att en av spelare mötte 3 högsta seedade spelare i raken

4:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tyckte F 14 var ok ända fram till finalen som var alldeles bedrövlig!!!

Caroline och michelle måste vart nervösa...

Men det var så dåligt spel att jag var tvungen att filma med min telefon för att visa hemma....

2:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

hejsan
jag heter johan och jag undrar om jag skulle kunna få Eriks e-mai? jag behöver nämnligen lite tips om limning

9:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

säg det till Caroline Olsson. Många sa att Hon bara stog där och fegade!skär skär skär!

2:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

både michelle och caroline spelade dåligt i finalen, men jag tror att caroline gjorde rätt som stod och skar hela tiden för att michelle missade mer än vad hon fick in på bordet

4:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

utvecklar man sitt spel av att bara stå och skära???

9:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

men hur fan kan william svedberg vinna?!

6:54 PM  

Post a Comment

<< Home